Azərbaycan xalq musiqi yaradıcılığının bir qolu olan folklor, çoxşaxəli məfhum kimi öz janr tiplərinə görə fərqlənir. Azərbaycan musiqisində şifahi ənənəli xalq musiqisilə yanaşı, şifahi-professional musiqi janrları da mövcuddur. Belə janrlara muğam sənəti və aşıq yaradıcılığı aiddir. Bu haqda Vaqif Vəliyev belə yazır: «Geniş xalq kütləsinin yaradıcılıq məhsulu olan folkloru tədqiq edib öyrənmək ücün ona yaxın olan bir necə elm sahəsini bilmək lazımdır: a) şifahi xalq ədəbiyyatı tarixlə əlaqəli surətdə öyrənilməlidir. «...Bir xalqın folklorunu bilmədən onun tarixini öyrənmək mümkün olmadıgı» kimi (M.Qorki), xalq ədəbiyyatını da mənsub oldugu xalqın tarixini bilmədən öyrənmək olmaz; b) şifahi ədəbiyyat xalqın həyat və məişəti, adət və ənənəsi ilə qırılmaz tellərlə baglıdır; c) folklor, hər şeydən əvvəl, mənsub oldugu xalqın canlı danışıq dilinin bütün incəliklərini özündə əks etdirən qiymətli bir xəzinədir. Ona görə də Azərbaycan folklorunu öyrənən və tədqiq edən şəxs etnoqrafiyanı, onun əsas xüsusiyyətlərini bilməlidir».
Bu xüsusda biz talış etnik qrupunun musiqi folklorunu öyrənirik və Azərbaycanda azsaylı xalqların musiqi mədəniyyətinin və musiqi etnoqrafiyasının öyrənilməsi müasir dövrdə elmi maraqlar baxımından böyük aktuallıq kəsb edir. Digər tərəfdən, müstəqil Azərbaycanda azsaylı xalqların mədəniyyətinin, dilinin, folklorunun qorunması, yaşadılması, təbliği və öyrənilməsi istiqamətində həyata kecirilən dövlət mədəniyyət tədbirləri də tədqiq etdiyimiz toplunun aktuallığını əsaslandırır.
Araşdırdığımız bu toplu Azərbaycanın cənub bölgəsinə yönəlmiş, bu bölgədə yaşayan talışların «Halay» rəqs mahnılarında musiqi-nəzəri və poetik xüsusiyyətlər baxımından vacib olan dəyərli elementlərin üzə çıxarılmasından ibarət olmuşdur.
Qədim «Halay» rəqs mahnılarının musiqişünaslıq aspektlərindən araşdırılmasına ehtiyac və tələb, hər zaman aktual məsələlərdən biri olmuşdur. «Halay» rəqs mahnıları Azərbaycanın həm Lənkəran-Astara, həm Naxçıvan bölgələrində mövcuddur. Belə mahnılara nəinki Azərbaycanın bölgələrində, hətta Azərbaycanın sərhədlərindən kənarda olan İran, Türkiyə və başqa ölkələrdə də rast gəlinir. «Halay» rəqs mahnıları haqqında ilk məlumat hələ XX əsrin əvvəllərində Ü.Hacıbəyli və M.Maqomayev yaradıcılıqlarından bizə bəllidir. Məhz bu professional bəstəkar və musiqişünaslar ilk dəfə «Halay» rəqs mahnılarından öz əsərlərində istifadə etmişlər. Bu haqda B.H.Hüseynbalaoğlu və M.Talışlının «Lənkəran» kitabında belə yazılır: «Nümunə üçün bunu göstərmək kifayətdir ki, talış mahnılarından «Limo-limo, ay limo, Zardə çəmə ay limo» adlı mahnının melodiyasını biz Ü.Hacıbəylinin «Arşın mal alan» operettasının eyni musiqi vahidlərində: «Arşın malçı mal göstər, Bir-bir yerə sal göstər» şəklində eşitmişik.
M.İ.Həkimov «Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatına dair tədqiqlər» kitabının dördüncü cildinin «Xalq mövsümləri və aşıq sənəti» adlı məqaləsində «Halay» janrının bir xalq folklor sənəti olaraq dərindən araşdırılmasına ehtiyac olduğunu bir gərəkli sahə kimi qeyd etmişdir”.
«Halay» rəqs mahnılarının həm də özündə bir çox ədəbi-bədii və musiqi çalarlarını birləşdirməsi onu müxtəlif cəhətlərdən tədqiq etmək imkanı yaradır. Buna görə məhz sintetik bir folklor janrı olan «Halay» rəqs mahnılarının toplanması bir çox cəhətdən özünə cəlb etmiş və digər özünəbənzər janrlarla uyğunlaşmasını meydana çıxarmışdır.
SƏADƏT FƏRZİYEVA